Go Buffs & 100 year flood - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Tanya Plas - WaarBenJij.nu Go Buffs & 100 year flood - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Tanya Plas - WaarBenJij.nu

Go Buffs & 100 year flood

Blijf op de hoogte en volg Tanya

15 September 2013 | Verenigde Staten, Boulder

Lieve mensen :)
Er is een hoop gebeurd de afgelopen twee weken. Ik bewaar het beste voor het laatste en begin bij het begin.
Twee weekenden geleden werd ik meegenomen naar de ranch van de 'buren' in de bergen. Oorspronkelijk was het een soort van boyscout iets, met een clubhuis en allemaal kleine cabins waar ze sliepen inclusief een enorm lap grond eromheen. Ik was al onder de indruk van de McKenna's ranch, wat ook echt moeilijk groot is met een groot stuk land (en twee meren). Maar dit... Dus dan zit je daar met 4 andere wildvreemde families(zij kenden elkaar ook allemaal niet echt) met zoveel mooi natuur om je heen, dus wat is het meest logisch wat je gaat doen? Juist. Naar de 'shop' (nee niet zo'n soort shop..) om speelgoed auto's te maken zodat we 's avonds kunnen racen.
Even tussendoor, over shops gesproken. Colorado en Washington zijn de enige twee staten waar je binnenkort legaal wiet kan kopen, iedereen komt van ver om hier wiet te consumeren. Feels just like home. Heb van niemand dan ook te horen gekregen, Oh you come from Holland! With the weed and stuff!
Goed, ik had dus me volledig gestort op mijn autootje (zie foto's). Ieder meisje maakte een girly car en elke jongen een stoere auto.
Die avond, in de 'saloon', werd er een officiële race gehouden, met race track, scorebord en al. Ook daar werd er bloedserieus gestreden om de titel. Er waren een paar erg verdrietig omdat ze niet gewonnen hadden, arme kindjes. Maar goed het was erg leuk.
De volgende dag hebben we toch wel wat van de natuur genoten en een bootje gevaren en gekanood. Echt prachtig. (en nog een keer auto's gemaakt en geracet haha).
Het interessante van dit weekend was dat Bella Energy de week erna met Jack, de baas van die ranch, ging samenwerken. Blijkt dat de vorige bewoners het nodig vonden om twee ontzettend grote diesel generators te hebben, 3x de hoeveelheid die ze nodig hebben als ze alle lampen aan hebben (en ze hebben belachelijk veel lampen). Het idee was om zonnepanelen op de dak van de 'shop' te plaatsen en een batterij er aan te linken zodat ze daarvan hun energie gebruiken en alleen in geval van nood de diesel motoren. Leuk om zoiets in het echt gezien te hebben.
Vorig weekend heb ik m'n eerste echte studenten weekend gehad. Ik zou 'even' een rondje lopen met Eva en de hond van de buren en dat escaleerde tot een avondje naar de CU game; Buffs - Bears. Echt geweldig! Pre-party meegepakt, m'n eerste illegale drankjes genuttigd in een bar en de Buffs hebben nog gewonnen ook! Vorig jaar hebben ze in totaal 1x gewonnen. En dit jaar al maarliefst 2x!!! Toen de wedstrijd was afgelopen werd ik alweer geconfronteerd met het feit dat ik geen 21 ben, en de rest wel.. Zij gingen allemaal al snel weer naar de stad om verder te feesten en ik ben naar huis gebracht door 'the nightrider'. Een 'gratis' taxi service van de CU (colorado university), zit bij je collegegeld in, super handig! Maar desondanks dat ik niet mee naar de stad ging, heb ik een erg leuke dag/avond gehad! Ze zijn hier zo trots op hun school team. Heel anders dan in Nederland. Dit creëert veel meer saamhorigheid, erg leuk.
De volgende dag hebben we de basement omgetoverd tot een kamer voor mij, dus de komende 5 maanden verblijf ik hier! Geen studentenplekje.. maar wel zo handig. En erg gezellig met de McKenna's :)

En dan nu het meest spannende van allemaal... de 100 year flood... Het was sinds maandag al aan het regenen. Op werk maakten ze al grapjes dat ik me vast thuis moest voelen tussen al de regen en dat zij er heel blij mee waren omdat ze nooit zo lang regen hebben. Woensdag piepten ze wel anders... Die avond was het raak. Het heeft de hele nacht geonweerd en gestormd. De volgende dag veranderde er weinig wat tot ernstige situaties heeft geleid op donderdag. Ik lag de hele dag met koorts in bed dus heb er helaas weinig van meegekregen, maar ben wel 1x buiten geweest om te kijken. Aan de overkant stroomt normaal gesproken een kabbelend beekje, erg vredig, wat rustig onder de weg loopt verder de stad in. Maar nu.. een woeste rivier die over de weg heen is geslagen en grote rotsen (boulders) meesleurd over het wegdek.
Die avond was Juliana naar een vriendinnetje, waar de kelder vol aan het lopen was (net zoals ongeveer half Boulder). Jacquie was doodongerust en wilde niets liever dat haar booboo weer terug was. Andrew ging op pad en kwam on shock thuis, Juliana huilend. Bleek dat er een rivier langs hun huis stroomde waar ze doorheen moesten lopen om naar het huis te komen. Andrew was tot over zijn middel nat geworden en Juliana was doodsbang. Na dat hebben meegemaakt was het echt menens. Het water was van stroming veranderd door de toenemende waterval en kwam nu voor het huis langs, over de weg.
Andrew vertelde me eerder die week dat zij buiten de 100 year flood range zitten en die tot halverwege hun voortuin komt... Had 'ie dus gelijk! Dit huis is geheel intact gebleven, en mijn keldertje is krukdroog.
Op de terugweg had Andrew hun buren, een ouder echtpaar, naar ons huis geleid omdat ze niet naar hun eigen konden. Wat een eigenwijs stel. De man wilde doodleuk even met z'n auto een verkenningsrondje gaan doen en stond diverse keren op en zei 'Ik ben zo terug, ik ga heel even weg, even kijken'. Waarop de vrouw begon te mekkeren, 'nee schat, nee dat kan niet, nee je moet hier blijven.' Gesprek van de avond. Totdat het stroom uitviel. Ik had ondertussen nog gewoon koorts en ben maar naar bed gegaan, in Juliana's bed. Voor het geval dát het toch begon te lekken in dit huis zou de basement als eerste aan de beurt zijn.
Vrijdag hebben we de buurt helpen opruimen, alle resten van de rivier oprapen; voornamelijk takken en rotsen. Ze zorgen hier allemaal erg goed voor elkaar, dat is erg bijzonder om te zien. Heel behulpzaam en gastvrij zijn ze, zoals het zou moeten.
Er zijn ook zoveel mensen die gelijk aanbieden dat ze spullen willen brengen; eten, slaapzakken, kleding, van alles. Heel bijzonder. En een tal facebook groepen zijn aangemaakt om te helpen opruimen.
Vandaag hebben we een verkenningsrondje gereden door Boulder met de auto, veel wegen waren deels opgeruimd en droog. Vreselijk om al die mensen te zien die verslagen voor hun huis staan, poging tot opruimen. Ik heb zelfs een paar keer mensen met kruiwagens vol met modder hun huis zien leegscheppen... Gaat nog wel even duren voordat Boulder weer de oude is...
Dit is een filmpje van een man die al 2 uur vastzat toen hij eindelijk gered werd, héél bijzonder...
https://www.youtube.com/watch?v=Vr5vpPD8N5U
En hier de cnn website met meer foto's.
http://www.cnn.com/2013/09/12/us/flooding-colorado/index.html

Verder ben ik nog een keer wezen shoppen met Xan en Torrey (haar beste vriendinnetje), ben ik naar de meest saaie Griekse festival ooit geweest (met twee meisjes die me daar constant aan hebben herinnerd), heb ik whisky gedronken met een collega op het werk toen we alleen waren en heb ik een paar keer hardgelopen, wat best moeilijk ging doordat je hier veel hoger zit en er minder zuurstof in de lucht zit.

Kortom al wat behoorlijk spannende dingen meegemaakt, wat niet alleen spannend voor mij is maar voor de rest van Boulder.

Tot de volgende update :)

  • 15 September 2013 - 22:37

    Manon:

    Hai lieve tan,
    Wat een mooi verhaal en wat een mooie foto's! Van die ranch, wauw!
    Fijn om te lezen dat je zoveel meemaakt, geweldig ook met die autootjes haha
    Kan niet wachten om meer te lezen over je avonturen!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Boulder

My life as a Bellazoid

In Boulder, Colorado

Recente Reisverslagen:

23 Maart 2014

Outdated update

14 December 2013

Arizona and more

28 November 2013

What are you thankful for?

16 Oktober 2013

2 months down, 3 to go

10 Oktober 2013

Cakes and Castles
Tanya

Actief sinds 29 Aug. 2013
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 4584

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 03 Juli 2014

"studying" in Spain

23 Augustus 2013 - 23 Januari 2014

My life as a Bellazoid

Landen bezocht: