2 months down, 3 to go - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Tanya Plas - WaarBenJij.nu 2 months down, 3 to go - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Tanya Plas - WaarBenJij.nu

2 months down, 3 to go

Blijf op de hoogte en volg Tanya

16 Oktober 2013 | Verenigde Staten, Boulder

Hello again,

Dit weekend was echt heel tof! Veel mensen nieuwe ontmoet, leuke dingen gedaan & helped make the world a better place. Wat wil je nog meer?

Vrijdag had ik een soort van 'blind date' (maar dan geen date) met een jongen die werkt bij de pottenbakkerij waar Jacquie elke week heen gaat. Ik wist niks over hem behalve dat iedereen hem aandig vond. Vrijdag was het zover; we gingen sushi eten. Daarna gingen we naar de vrienden van z'n broertje die allemaal ook nog 'the mark of youth' op hun voorhoofd hebben: 'UNDER 21'. Toevallig was hij jarig dus het was groots feest! Soort van haha. Super gezellig gechillt en nog een 'frat party' bezocht. Voor diegenen die niet weten wat dat is: In Nederland heb je studenten verenigingen en hier hebben ze fraternities (voor jongens) en sororities (voor meisjes). Het eerste jaar van 'college' woon je in 'dorms' (precies zoals in films; met z'n tweeën op een kamer). En daarna kun je ervoor kiezen om in een 'frat house' te gaan wonen. Sigma Phi, Kappa Delta, Beta Omega en nog meer onmogelijke Griekse letters. Deze huizen geven altijd de grootste feesten.

Zaterdag ben ik naar een concert van 'the Counting Crows' in de Red Rocks geweest! Je weet wel, 'take a holiday in Spain' samen met blof of 'Accidentally in love'.
Samen met twee meisjes die ik ken via de McKenna's en een van hun vriendje. Het was echt super leuk! De omgeving is echt zo mooi! Je kon over de stage een stadje zien liggen en er waren heel veel sterren aan de hemel. Het einge wat ik jammer vond is dat we er best laat waren en dat we vroeg weggingen. Zij wilden namelijk nog naar 'the bars' erna en wilden niet in het verkeer terecht komen. Dus ik werd keuring om 12u afgezet thuis, want ook ik draag mooie koeienletters op m'n voorhoofd 'under 21'...
M'n collega, Dan, en zijn vrouw, Karen, was er ook. Met hun was ik wezen kamperen paar weken geleden. Was heel leuk om ze te zien! Uiteindelijk had ik eigenlijk bij hun moeten blijven want zij bleven nog heel lang. Én hij zei dat toen ik net weg was 'accidentally in love' werd gespeeld dus die heb ik helaas nét gemist :(!! Maargoed, desondanks echt super tof om meegemaakt te hebben. Ik wil er nog een keer overdag naar toe zodat ik het allemaal beter kan zien! En je krijgt er een goeie work-out, al die trappen! Pff! haha.

Zondag ging ik mijn vrijwilligers carrière voortzetten bij New Era. Dit was de laatste keer dat ze een 'bus trip' hadden dus de sfeer was extra goed. Maar... Volgens mij heb ik helemaal niet uitgelegd wat ze doen! New Era Colorado streeft voor een nieuwe energieleverancier die alleen maar duurzame energie levert. Boulder heeft op dit moment maar 1 energieleverancier; Xcel. Zij doen er alles aan om geen concurrentie te hebben maar dat mag wel hier in Colorado (bij niet alle states is het toegestaan). In 2011 is het plan goedgekeurd door de wet! Ze mogen nu dus officieel bezig met het verder ontwerpen van het plan en daar zijn ze nu mee bezig. Xcel die probeert ons te stoppen en ze hebben een 'ballot measure' geschreven die heel veel mensen op het verkeerde been brengen. Beter dan dit filmpje kan ik het niet uitleggen: http://neweracolorado.org/localpower/#.Ul4AH1BLP44

Ze zijn echt super georganiseerd en krijgen héél veel steun van mensen wat echt heel gaaf is om te zien. Vandaag ging ik weer 'phonebanken'; stemmers opbellen om ze overhalen om nee te stemmen tegen de ballot measure 310 zodat we verder kunnen! Zondag gingen we langs huizen en face to face met mensen praten. Ik ben in totaal bij 43 huizen langs geweest (ik had een buurtje dat werkelijk een doolhof was.. dus heb veel tijd verloren in mijn zoektocht naar huizen haha). En van die 43 hebben er 18 open gedaan waarvan 10 zeker 'nee' stemmen. 4 die neigden naar nee, 2 wisten het nog niet en 2 waren voor Xcel. Dat is best goed!! Met die twee mensen die voor Xcel waren, heb ik erg interessante gesprekken gehad. Achteraf gezien had ik ze makkelijk over kunnen halen maar ik wist niet zo goed wat ik tegen hun boze gezichten moest zeggen haha.
Ik sta al bekend als ‘the dutch girl’. Ik wist nog niet precies wat ik moest vertellen aan de telefoon vorige week dinsdag, dus had er af en toe wat moeite mee. Dus toen zondag mensen erachter kwamen dat ik van Nederland ben zeiden ze ‘Ooooh you’re that girl that was here on Tuesday right??’. Fijn. Haha.

Maar goed, trying to make the world a better place here! Niet alleen werken in een Solar Energy bedrijf maar ook vrijwilligers werk; thumbs up for me, right? :) Ik wordt nog een heuse tree-hugger en die zijn er genoeg hier in Boulder! Het is echt een hippie stadje met veel homeless die hun eigen ding doen op straat en gezondheidsfreaks. Iedereen eet hier gezond en sport veel, in tegenstelling tot de rest van Amerika geloof ik.

Mijn begeleider zondag was heel aardig, William. Vrijdag ga ik met hem en z'n vrienden naar een concert. Naar 'Portugal. The man.' Nog nooit van gehoord... Maar 't voorprogramma ken ik wel... The Crystal Fighters!! 'Do you want to go to the plage with me? I'm going down down down their in the morning' of 'Love is all I got' of 'You & I'. Hier móet je er wel eentje van kennen! Hier ben ik echt verbaasd over, kaartjes zijn $25! Zo goedkoop voor een best wel bekend artiest in Nederland !! Volgende week dinsdag draait in diezelfde togo (Boulder Theater) Disclosure ook voor maar $22! Die is wel iets minder bekend maar nog wel heel groot in Europa!

Nu we het toch over verschillen hebben, zal ik daar even wat over vertellen? Die vraag heb ik nu al een paar keer gehad; 'What's the biggest difference with Holland and here?' (Uhh.. I live in the Netherlands, not Holland you dummy... Nee geintje, dat zeg ik niet).
Wat ik zeg is; everything is HUGE here. Alles! Van de auto's tot een melkpak, van de supermarkten en winkels tot de huizen. Zelfs de glazen waar ze uit drinken zijn huge (m'n moeder noemt ze vazen- je weet wel waar je bloemen in doet). En is volgens mij elk huis hier minstens 1x uitgebreid. De wegen zijn ook groot maar dat is wel logisch als iedereen in SUV’s rijd.
- Dit allemaal nadat ik duidelijk heb gemaakt hoe vervelend het is om geen 21 te zijn, na al 5 jaar het ‘wel’ te zijn in Europa. De tickets van vrijdag, voor Portugal. The man. Had zelfs een toeslag voor mensen die geen 21 zijn! It officially rules to be under 21… Not!
- Wat me opviel tijdens het eten in een restaurant was dat je een groot glas met water krijgt die ze constant bijvullen, waar je niet voor hoeft te betalen! Is wel wat anders dan in ons gierig kikkerlandje.
- Verder vertellen mensen random dingen als er een stilte valt, wat leid tot de meest rare gesprekken haha.
- In Nederland heb je prullenbakken óveral en is het vaak rommelig, hier heb je ze alleen midden in de stad en is het overal netjes. Rara…
- Mensen die in winkels of restaurants werken ontzettend geïnteresseerd in hoe het met je gaat(net zoals de rest van de bevolking maar hier is het heel erg fake). In plaats van een vriendelijke ‘Goedemiddag’ krijg je : ‘Hey how are you? How’s your day? What did you do? Blablabla If you need anything just let me know, my name is Catherin and I’ll be right here if you need me’. Kennelijk krijgen ze een toeslag als je aan de balie kan vertellen wie er het aardigst tegen je is geweest, in winkels in ieder geval.

Kimya, dat meisje van New Era van vorige week, heeft me uitgenodigd voor een feestje en een sleepover op zaterdag. Echt heel leuk! Zij heeft dus dat zuid afrikaanse vriendinnetje die me heel graag wil ontmoeten. Ik ben ook uitgenodigd om naar een Halloween party te gaan! Ik ben ook uitgenodigd om te gaan Trick or Vote’en met New Era. Dan gaan ze verkleed langs de huizen en voor een laatste keer de mensheid overtuigen om iets goeds te doen en daarna naar een concert met z’n allen. Genoeg keus met Halloween dus! Echt héél vet dat ik dit hier mee maak, had ik dat al gezegd? Dus als jullie ideeën hebben voor een origineel kostuum, tell me! Ze doen hier niet echt aan enge outfits. Niemand gaat verkleed als heks of zombie ofzo. Dus á la carnaval maar dan zonder de tirolen muziek haha.

En last but zeker not least; maandag had ik een jaar verkering met mijn lieve vriendje Jeroen! Het is hier 8 uur eerder wat skypen heel moeilijk maakt, met iedereen. Dus vaak ga ik tijdens mijn lunchpauze skypen met mensen. Kan allemaal bij Bella, ze zijn heel laid-back en vinden het totaal niet erg als ik meer dan een uur lunch pauze heb (y)!

Ik zit hier al bijna twee maanden, bijna op de helft alweer! Ik had werkelijk geen idee waar ik aan begon toen ik hier in Boulder aankwam omdat het allemaal zo snel geregeld was. Dit is echt een hippie/studenten stadje, heel erg leuk!

Goed, lieve mensen, ttys

xoxo

ps. foto's komen morgen :)

  • 19 Oktober 2013 - 14:45

    Roompje:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Boulder

My life as a Bellazoid

In Boulder, Colorado

Recente Reisverslagen:

23 Maart 2014

Outdated update

14 December 2013

Arizona and more

28 November 2013

What are you thankful for?

16 Oktober 2013

2 months down, 3 to go

10 Oktober 2013

Cakes and Castles
Tanya

Actief sinds 29 Aug. 2013
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 4567

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 03 Juli 2014

"studying" in Spain

23 Augustus 2013 - 23 Januari 2014

My life as a Bellazoid

Landen bezocht: